Share

Trip kali ini agak lama. Hampir seminggu menghabiskan waktu di Jakarta dan Bandung. Pada kunjungan lalu, saya hanya melewati jalan Cikini di Jakarta. Ternyata banyak kafe-kafe wajib dikunjungi. Kali ini saya berpeluang ‘ngopi’ di Bakoel Koffie. Sebelum itu sempat ke Minggu Fesyen Jakarta. Ternyata gaya mereka sungguh mengasyikkan.

image

image

Esok harinya saya ke Pasar Antik & Koper di Jalan Surabaya. Dah lama mengidamkan kemari. Sepanjang jalan penuh dengan kedai barangan antik dan tembaga. Tergoda saya membeli chandeliar dan harganya sangat berpatutan. Saya juga membeli rantai berasalndari Sumatera, gelang dari Sulawesi dan cucuk sanggul dari Kalimantan. Hari terakhir di Jakarta bertemu teman-teman Jakarta dan tidak lupa manjakan diri di salon yerletak di Tebet.

image

image

image

Belum apa-apa, bagasi sudah membukit. Kami ke kota bandung menaiki van tambang Transline berharga RM25-35 (85 ribu rupiah). Perjalanan mengambil masa tiga hingga empat jam. Kalau hujung minggu makan lapan jam baru sampai. Macet!

image

image

image

Sebelum ini saya hanya berkunjung ke kota Bandung. Setiap ke sini tak sah kalau tak singgah rumah Mode. Memang gilalah jadinya. Memang kunjungan kali ini saya punya misi tersendiri. Mencari material kain untuk dan projek peribadi yang akan saya kongsi kelak. Buat waktu ini biarlah rahsia.

 

image

image

Saya memilih tinggal di Fave Hotel yang berhadapan pusat beli-belah Cihampelas Walk atau Ciwalk. Tempat makannya enak-enak. Setelah tercapai misi, tiba masanya seorang teman membawa saya ke Sapulidi.

Bersambung…