Share

image

Sepanjang penerbangan Air Asia menaiki pesawat AK5876 ke Sibu selama dua jam saya menghabiskan waktu dengan… tidur. Semalaman tidak tidur, selesai Kembara Kraf Selangor, saya menyambung urusan di Kuala Lumpur seterusnya ke LCCT jam tiga.

image

image

image

image

Persinggahan pertama di kedai Rajang Park Kompia, melihat bagaimana Kompia diadun. Bangunan-bangunan disekeliling juga kelihatan usang tetapi menarik dikunjungi.

image

image

image

image

image

image

Kelainan kali ini, kami diberi RM10 untuk merasai sendiri betapa barangan di Sibu Central Market Complex sangat murah. Selain jamu mata dengan pelbagai barangan keperluan, saya menikmati beberapa sajian tempatan seperti mi katok yang yang di goreng mahupun dibuat sup. Paling menarik perhatian saya adalah ayam hidup yang dibungkus dan siap diletakkan harga, bermula RM10, RM12, RM13 dan lain-lain. Ulat sagu jiga dijual hidup-hidup. Kata penjualnya, kalai goreng sedap. Hm…

image

image

image

Makan tengah hari kami di Rafie Cafe. Selain menyediakan sajian makan, terdapat juga merchandise shop Razz Chopper serasi buat penunggang motosikal besar. Sekarang saya hendak mencuba bagel kompia.

Bersambung…